Často kladené dotazy (FAQ)

Q: Jaké si mám zvolit heslo? Uvidíte je?
A: Z hlediska bezpečnosti doporučujeme používat pro každou službu (tedy nejen tu naši) jiné, bezpečné heslo. (Tedy žádná jména, telefony, nic pozpátku atd.) Také je špatný nápad si heslo lepit na monitor, pod klávesnici atd. Doporučujeme heslo délky minimálně 8 znaků složené z písmen, číslic a znaků jako například: !@#$%^&*(),. Hesla jsou šifrována, takže není způsob jak je zjistit.

Q: Proč po mě chcete 3 hesla pro provozování stránek? Není to zbytečné?
A: Není. Pomoci těchto třech hesel lze výrazně zvýšit bezpečnost Vašich webových aplikaci, nebo stránek. U MySQL databáze jsou dostupní dva uživatele, přes které se dá k databázi přistupovat. Správce databáze má plná práva na danou databázi, a druhému uživateli můžete pomocí phpMyAdminu nadefinovat práva, která pro svou databázi potřebujete. Obecně se nedoporučuje spouštět aplikaci s pravy správce dané databáze, pokud to není opravdu potřeba. Další heslo je pro správu souborů přes protokol sftp.

Q: Dobře, přesvědčili jste mě, tři hesla jsou dobrý nápad. Jak ale zjistím svůj login?
A: Login je generován na základě požadovaného doménového jména, popřípadě na základě Vašeho loginu (v případě zaměstnance). Tyto informace budou vytištěny po odeslání formuláře.

Q: Za jak dlouho budu mít aktivní webhosting?
A: Pro stránky útvarů VŠE platí, že od chvíle kdy dostaneme potvrzující email o schválení (nadřízený obdrží email ihned po odeslání formuláře a následně rozhoduje o schválení/zamítnutí) zprovozníme službu maximálně do 5 pracovních dnů. Osobní stránky uživatelů jsou aktivní do několika desítek minut.

Q: Proč nejde schválit elektronická žádost v Outlook aplikaci pro desktop?
A: Doporučujeme provádět schvalování vždy na webu nebo pomocí telefonu. Microsoft se již v roce 2022 snažil opravit problém se schvalováním v aplikaci na desktopu, a oficiálně by mělo bez problémů fungovat od verze 16.0.11901.20167 a novější. Bohužel problém přetrvává i v Outlooku 2019, což bylo potvrzeno týmem podpory od Microsoftu. Další možností, jak udělit schválení, je v aplikaci Teams v záložce Approvals.

Q: Když jsem se zaregistroval a chci osobní stránky uživatele, musím také čekat na potvrzení o schválení emailem?
A: Ne, schvalovací email je potřeba pouze pro www stránky útvaru VŠE.

Q: Jak velký prostor mám přidělen a jak zjistím, kolik moje stránky zabírají místa?
A: Přidělené kvóty jsou 500MB pro soubory a 50MB pro databázi. (V oprávněných případech lze zvýšit). Zaplněné místo lze vidět v domovském adresáři v souboru vypis_zabraneho_mista.

Q: Zapomněl(a) jsem heslo, co teď?
A: Změnu hesla lze snadno provést přes web. V registračním aplikaci zvolte doménu, u které chcete nastavit nové heslo. Pak už jenom stačí vypnit hesla do formuláře a ten odeslat. Vyplňujte pouze ta hesla, která chcete změnit. Pokud u nějaké položky nevyplníte hesla, tak zůstane zachováno původní heslo.

Q: Jak změnit zodpovědnou osobu pro stránky?
A: Předávající správce vybere v registračním formuláři doménu, u které chce změnu provést. Poté stačí vyplnit uživatelské jméno do školní sítě u položky pro nového správce a změnu potvrdit. Další položky z formuláře (například hesla) není třeba vyplňovat. Nový správce je o tomto informován emailem. Přebírající uvidí doménu v registrační aplikaci v sekci „Dokončení převodu domén“. Tuto registraci stačí dokončit a proces elektronického schvalování je spuštěn automaticky. V rámci dokončení registrace může (ale nemusí) nastavit nová přístupová hesla do databáze a na správu souborů.

Q: Jak je to se zabezpečením systému? Budou má data v bezpečí?
A: Bezpečnost je proces, ne produkt, takže systém vyžaduje neustálou administraci. Provozujeme nejnovější verze síťových služeb, a ve většině případů jejich bezpečně alternativy. Jako například postfix namísto sendmailu. Data jsou zálohována každou noc. Nahrávání souboru probíhá přes protokoly sftp a pokud potřebujete opravdu bezpečnou aplikaci, je možnost použít SSL i pro samotný provoz.

Q: Našel jsem na webhostingovem serverů stránky, které se mi nelíbí, co s tím mohu dělat?
A: To závisí na dalších okolnostech. Pokud jsou tyto stránky v rozporu s dobrými mravy, s interními nařízeními VŠE, nebo dokonce v rozporu se zákony České Republiky, napište nám na adresu webhosting@vse.cz. Pokud ne, tak se asi nic moc dělat nedá. 🙂

Q: Je nějaké omezení co se týče obsahu stránek na webhostingovém serveru?
A: Ano, stránky by se měly týkat školy, výuky, popřípadě mít nějaké jiné spojení se školou a nesmí odporovat dobrým mravům, interním přepisům VŠE (například porušovat příkaz rektora č. 1/2007) a zákonům České Republiky. Tento server také neslouží ke komerčním prezentacím.

Q: Je nějaký limit na počet přenesených dat za měsíc?
A: Prozatím ne, pokud by zátěž nějakých stránek začala dělat problém, museli bychom přistoupit k preventivním opatřením.

Q: Je server monitorován?
A: Ano, vedeme záznamy nutné pro zajištění bezpečnosti a dostupnosti serverů. Je zakázáno zneužívat služby poskytované tímto serverem a v tomto případě si vyhrazujeme právo využít těchto záznamů k podniknutí dalších kroků.

Q: Jak lze prodloužit existující stránky útvaru?
A: V registrační aplikaci se v rámci správy existujících domén automaticky objeví možnost nastavení nového data platnosti domény, pokud platnost končí za méně než 30 dnů. Prodloužení domény je platné pouze tehdy, pokud prodloužení elektronicky emailem schválí nadřízený dle příkazu rektora č. 4/2019.